A dalszerzés és hangszerelés gyakorlata – tematikus koncertek és gyakorlati foglalkozások Nagypeterden.

A Nemzeti Kulturális Alap támogatásának köszönhetően tematikus koncerteket és gyakorlati foglalkozásokat valósított meg a Kisesti Nagypeterden, az Általános Iskolában. Az intézmény vezetősége, tanári kara és növendékei, együttműködtek a projekt sikeressége érdekében. A három tematikus koncertet megelőzően öt évfolyamból (negyedik – nyolcadik osztály) kiválasztásra kerültek a résztvevők. Ők voltak azok, akik a program pedagógiai-szakmai folyamatát végigcsinálták.

A Kisesti minden alkalommal felépítette az adott tematikus koncert igényeinek megfelelő hangtechnikát, és rendelkezésre bocsájtotta a hangszerparkját. A tematikus koncertek helyszíne a Nagypeterdi Általános Iskola előadóterme volt

Tematikus koncert – gyakorlati foglalkozás (2017. március 22.)Nagypeterd6

Székkörbe érkeztek a gyermekek. Elsődleges cél a kommunikációs csatornák megteremtése volt. Koncertünk a magyar könnyűzene történeti feldolgozását célozta, a swing korszaktól napjainkig. A Kisesti eljátszotta az adott kor egy-egy slágerét, a dalok felvezetését, illetve előadásuk utáni reflexiót moderátor irányította. Interaktív „tananyag” feldolgozás: az adott dalok jellemzőinek összegyűjtése közösen történt (zenei stílus, szövegvilág-mondanivaló, történelmi háttér, az adott zene társadalmi szerepe, célközönsége). A tematikus koncert által megismerték a növendékek a magyar zenetörténet különböző korszakait, annak jellemző hangszerelését, indíttatásait.
Az alkalom második órájában elkezdtük a saját dal megírását. Meghatároztuk elkészülendő dal célját, célközönségét, funkcióit. Megálmodták a gyermekek a közös dalukat. Döntéseket hoztak zenei – szövegi kérdésekben. Konkrétan kialakult a dalról egy kép: közepes tempójú, vidám hangvételű suli-induló, amely bemutatja az iskolai életet, a kamaszok napi gondolatait és az őket foglalkoztató témákat. Dallamos fülbemászó refrén mellett határozott igény jelentkezett rap betétrész megalkotására. A szövegírásra fókuszáltunk, elsődleges feladat volt, hogy a gyermekek alkossák meg a dal fő sorait. Az első „jó” sor szövegritmusából építkezett a dal. Abból alakult ki az első dallam. Tizenkét kiscsoportot (4-5 fő) alkottunk, a kisműhelyek ontották a gondolatokat. Pillanatok alatt meglett az „alapmondat”: „Hagyjon békén a tanár néni, mert a barátaimmal lógok”. Szövegritmizálás megadta a dal lüktetését, adott volt, hogy milyen ritmusú szövegekre lesz szükségünk a továbbiakban. Az „alapmondat” a készülő dal versszakának része lett. A dal épüléséhez ritmusban kapcsolód halandzsa refrént alkotott a csoport, melyhez dallamot alkottunk. A meglévő dallamot rögtön hangszereltük. A foglalkozás végére elkészült: két versszak vázlatos szövege, egy halandzsa refréndallam meghangszerelve, a rapbetét „groov-ja” és szövegszerkezete.

IMG_20170510_145103

Gyakorlati foglalkozás (2017. március 29.)

Célunk a dal zenei egységeinek megalkotása volt. A konkrét részek: bevezető (intro), versszakok, átvezető rész (bridge), refrén, rap betét, outro megalkotására fókuszált a csoport. Előtérbe kerültek a hangszerelési kérdések (a megalkotott dallamot, milyen zenei kíséret támogat hatékonyan). Az óra fő kérdése: „Mi a dalunk üzenete, mi az indítatása?”. A munkafolyamat részegységeit hangfelvevővel rögzítettük.

Kialakultak a konkrét szerepek:
– szóló énekesek
– kórus
– ritmushangszeresek
– rap csapat

Örömünkre két zongorista és egy gitáros is volt a tanulók között. A munkafolyamat során elkészültek a dalnak a konkrét részei, véglegessé váltak a szerepek és a dalszöveg.
Második foglalkozásunk a dal végleges szerkezetének megalkotásáról szólt. Az interaktív alkotó folyamat során a tanulók a zenekarral pontosan meghatározzák a zenei részegységek helyét a dalban. Tudatosodott bennük a különféle hangszerek szerepe, funkciója (dob, basszus, harmónia, szólamvezetés). A dalt a foglalkozás során egyben próbáljuk alkalmat adva a további változtatásokra.

  • Tematikus projektzáró koncert (2017. április 05.)

Az első foglalkozásunk már a projektzáró helyszínén az iskola sportcsarnokában zajlott. Összpróbánk során, a tanulók felkészültek az interaktív előadásra. A résztvevők zenekari beállást valósítottak meg, mely során számos gyakorlati problémával szembesültek. A tanulók minden tevékenységet élesben végeztek. Megtanulták a színpadi a „produkció” elhelyezkedését, alkalmazkodtak a technikai helyzethez. Mindenki szereplő saját zenei-színpadi tevékenységét valósította meg úgy, hogy közben alkalmazkodott a csoporthoz.

Interaktív tematikus koncerttel zártuk a projektünket:

Vélemény, hozzászólás?